Verkkosivujen tekeminen on tullut vuosien varrella paljon, paljon helpommaksi. Se on halvempaa, nopeampaa ja yksinkertaisempaa kuin koskaan ennen.
Mutta mitä todella tarvitset verkkosivuston rakentamiseen?
Vakaa internetyhteys ja tunti tai kaksi ajasta riittää.
Et tarvitse verkkokehityskokemusta tai tonnia rahaa, älä huoli.
Tässä vaiheittaisessa oppaassa opetan sinulle, kuinka voit tehdä verkkosivuston tyhjästä yhdessä iltapäivässä. Noudata alla olevaa taktiikkaani välttääksesi virheet, joita tein aloittaessani nollasta.
Sinun 2 minuutin huijauslehti
Tässä on pika-aloitusopas verkkosivuston tekemiseen. Tämä osio ei kata yksityiskohtia – vain tärkeitä vaiheita – jokainen vaihe on eritelty yksityiskohtaisemmin alla.
Aloita valitsemalla oikea verkkoisäntä. Suosittelemme Bluehostia nopeuden, luotettavuuden ja asennuksen helppouden vuoksi. Se maksaa vain muutaman taalan kuukaudessa, ja siinä on kaikki mitä tarvitset saadaksesi ensimmäisen verkkosivustosi näyttämään ammattimaiselta.
Sitten tarvitset verkkotunnuksen, joka edustaa sitä, mitä verkkosivustosi tulee olemaan. .com-verkkotunnus on paras, koska se auttaa sinua ansaitsemaan brownie-pisteitä vierailijoiden silmissä.
Yksi syy, miksi pidän Bluehostista niin paljon, on se, että he heittävät ilmaisen verkkotunnuksen ensimmäisenä vuonna. Tämä säästää rahaa ja ylimääräistä vaihetta, joka liittyy verkkotunnuksen rekisteröintipalvelun kautta.
Kun olet rekisteröinyt verkkotunnuksesi, valitse sisällönhallintajärjestelmä tai sisällönhallintajärjestelmä. Voit harkita muun muassa WordPressiä, Joomlaa tai Drupalia.
Pidän WordPressistä eniten ja käytän sitä sivustollani. Jos valitset Bluehostin, WordPress on yhden napsautuksen asennus.
Boom, sinulla on nyt verkkosivuston versio käynnissä. Onnittelut!
Mutta et ole vielä valmis.
Seuraavaksi listallasi olisi markkinoida yritystäsi. Koska brändäys on nykyään ratkaisevan tärkeää, sinun on harkittava logoa, kirjoitettava verkkosivustosi kopio, suunniteltava markkinointistrategiasi ja ehdottomasti asennettava Google Analytics.
Pohjimmiltaan jännittäviä asioita, joista saatat jo tietää kaiken.
Keskustellaan nyt yksityiskohtaisemmin verkkosivuston rakentamisesta. Jatka lukemista tai siirry suoraan vaiheeseen, jossa tarvitset apua:
- Valitse Web Hosting
- Valitse ainutlaatuinen ja asiaankuuluva verkkotunnuksen nimi
- Valitse hyvä verkkosivustojen rakennusalusta tai sisällönhallintajärjestelmä
- Suunnittele verkkosivustosi näyttämään upealta
- Suojaa verkkosivustoasi käyttämällä lapsiteemaa
- Määritä verkkosivustosi ja lisää asiaankuuluvaa sisältöä
Vaihe 1: Valitse Web Hosting
Muistatko, kuinka koulusi kirjastossasi oli nuo suuret luokitellut kirjahyllyt?
Web-hosting-yritys on täsmälleen kuin kirjahylly, kun taas kirjasto on internet.
Isännöintipalveluntarjoaja tai web-hosting-yritys tallentaa verkkosivustosi palvelimelle, jolloin kaikki verkkosivustollesi asettamasi näkyvät Internetissä ja vierailijoissasi.
Nämä yritykset tarjoavat kuukausi- tai vuosisuunnitelmat jaetuille palvelimille, omistetuille palvelimille tai virtuaalisille yksityispalvelimille, joiden avulla voit valita suunnitelman tietoturva- ja tukivaatimustesi mukaan.
Jos verkkosivustosi ei kerää tai tallenna henkilökohtaisia tai taloudellisia tietoja, voit aina valita perussuunnitelman. Joten sinun ei tarvitse maksaa paljon rahaa.
Mutta mistä tiedät, mikä web-hosting-yritys tai -palvelu sopii sinulle?
Sivuston nopeus
Jos haluat ansaita rahaa verkkosivustollasi, sinun on hankittava vakaa ja nopea verkkoisäntä.
Nopeilla sivustoilla on monia asioita. He sijoittuvat paremmin, auttavat hakukoneoptimoinnissa ja maksimoivat konversiot.
Suosittelen 100% Bluehostia, koska se pitää latausajan minimaalisena ja lyhyenä.
Suosittelemme kuitenkin sinua välttämään jaettua isännöintiä tai liian halpoja palveluita.
Jaettu hosting tarkoittaa, että jaat verkkopalvelimesi tuhansien muiden sivustojen kanssa. Toisin sanoen isännöintinopeus on hidas – ja saatat jopa päätyä jakamaan palvelimen roskapostisivustojen kanssa, jolloin saatat joutua Googlen taakkaan.
Mitä tulee halpojen isännöintipalvelujen väliin, sääntö on yksinkertainen: saat sen, mistä maksat.
Turvallisuus, nopeus ja käytettävyys eivät ole yhtä hyviä, kun maksat 5 dollaria kuukaudessa, varsinkin kun vertaat sitä suunnitelmiin, jotka maksavat yli 120 dollaria kuukaudessa.
En käske sinua ostamaan kalleinta suunnitelmaa – vältä vain halvinta isännöintiä.
Käyttöaika luotettavuus
Web-isännöintipalvelusi tulee aina toimia oikein. Muuten kukaan ei pääse verkkosivustollesi.
Hyvä isännöintipalveluntarjoaja tarjoaa sinulle käyttöaikatakuun – esimerkiksi ”Tarjoamme 100 % verkon käyttöaikatakuun” tai vastaavia vaatimuksia.
Jos esimerkiksi isännöintipalveluntarjoaja kertoo sinulle 99 %:n käyttöajan, sivustosi voi olla poissa käytöstä 3,5 päivää vuodessa. Mutta palveluntarjoajilla, jotka tarjoavat 99,99 % tai 99,999 %, seisokkiaika on noin yksi tunti ja vastaavasti viisi minuuttia.
Asiakaspalvelu
Tarvitset nopeaa ja tehokasta varmuuskopiointitukea teknisten ongelmien ilmetessä. Chat, sähköposti tai puhelin – on olemassa erilaisia tukitapoja. Kokemukseni mukaan sähköposti on kuitenkin ehdottomasti pahin. On paljon parempi saada tukea puhelimitse tai live-chatissa.
Valitse palveluntarjoaja, joka tarjoaa 24/7-tukea. Tällä tavalla saat yrityksesi takaisin verkkoon, jos jokin menee pieleen muutamassa minuutissa.
Tarkista myös palvelutasosopimus (SLA), jotta saat käsityksen siitä, millaista tukea saat. Yrityksen verkkosivustoa katsomalla saat käsityksen myös heidän tukitiimistä.
Valitse ehdottomasti isäntä, joka tarjoaa sinulle ilmaisen kokeilujakson – se on ainoa tapa saada todellinen käsitys saamastasi palvelusta. Vaikka et tarvitse apua, paina niitä muutaman kerran ensimmäisten 30 päivän aikana. Katso kuinka nopeasti he palaavat sinuun.
Jos uusi isäntäsi vastaa hitaasti, palvelun laatu ei todennäköisesti parane. Siksi ilmainen kokeilu on niin tärkeä. Bluehostin avulla voit peruuttaa tilauksesi ilmaiseksi ensimmäisen kuukauden aikana, jos et ole tyytyväinen. DreamHost tarjoaa 97 päivän rahat takaisin -takuun.
Skaalautuvuus
Skaalautuvuus on elintärkeää kahdesta syystä. Ensinnäkin hosting-palveluntarjoajan tulisi kasvaa orgaanisesti kanssasi, jotta voit päivittää tarvittaessa. Toiseksi, verkkosivustosi pitäisi pystyä käsittelemään valtavia kävijämäärien piikkejä.
Harkitse seuraavia kysymyksiä ymmärtääksesi, onko verkkoisäntäsi joustava:
- Päivittääkö verkkoisäntä sinut lähtötason jaetusta isännöintisuunnitelmasta keskitason VPS:ksi, kun kävijämääräsi saavuttaa tietyn tason ilman seisokkeja?
- Kuinka helppoa tämä päivitysprosessi on?
- Voiko verkkoisäntä tukea saumattomasti verkkoliikenteen kausivaihteluita?
Sinun tulisi pyrkiä saamaan ratkaisu, joka valitsee kaikki kolme ruutua.
Vieraile web-hosting-foorumeilla saadaksesi tietoa muiden ihmisten kokemuksista palveluntarjoajien kanssa. Vertaile sitten palveluita ja hintoja löytääksesi oikean suunnitelman tarpeidesi ja budjettisi perusteella.
Kun verkkopalveluntarjoaja on paikallaan, voit siirtyä vaiheeseen 2.
Vaihe 2: Valitse yksilöllinen ja asiaankuuluva verkkotunnus
Älä etsi täydellistä verkkotunnusta – sellaista ei ole. Jotkut nimet ovat parempia kuin toiset, mutta loppujen lopuksi se on pieni osa liiketoimintaasi. Verkkosivustosi sisältö on edelleen tärkeintä.
Verkkotunnus on verkkosivustosi osoite Internetissä. Omani on NeilPatel.com, ja se kuvastaa henkilökohtaista brändiäni. Omasi voi olla mitä tahansa haluat sen olevan, jos se liittyy yritykseesi, aiheisiin, joista haluat kirjoittaa, tai nimeäsi.
Vaihtoehtoja on loputtomasti!
Seuraavassa on muutamia nyrkkisääntöjä, jotka auttavat sinua valitsemaan oikean verkkotunnuksen:
- Pidä se relevanttina
- Pysy lyhyissä, mieleenpainuvissa nimissä
- Vältä numeroita
- Valitse .com, .org tai .net
- Varmista, että valitsemasi verkkotunnus on saatavilla
- Täydellisen nimen löytäminen on mahdollista myös seuraavilla tavoilla:
Menetelmä 1 – Brute Force -menetelmä
Monilla on luovuutta keksiä täydellinen verkkotunnus itsenäisesti. Jos se olet sinä, tarvitset verkkotunnuksen rekisteröijän verkkotunnuksen ostamiseen ja etsi sitten mahdollisen verkkotunnuksesi saatavuutta.
Bluehost on loistava paikka aloittaa, sillä se antaa sinulle ilmaisen verkkotunnuksen vuodeksi heidän hosting-suunnitelmiensa kanssa ja voit etsiä saatavuutta.
Suosittelen sinua myös välttämään väliviivoja sisältävien verkkotunnusten käyttämistä (kuten neil-patel-marketing.com), vaikka saisit ne lian halvalla. Se voi hämmentää.
Tapa 2 – Käytä työkalua
Jotkut meistä eivät ole kovin luovia, ja se on okei.
Jos jumitut verkkotunnuksen nimen keksimiseen, kokeile nimigeneraattoreita. Kirjoita vain yksi tai kaksi avainsanaa, ja generaattori etsii tapoja yhdistää nämä sanat verkkotunnukseksi.
Nopeuden ja seisokkien luotettavuuden lisäksi Bluehost antaa sinun myös tarkistaa verkkotunnuksen saatavuuden. Vieraile rekisteröitymissivulla ja kirjoita verkkotunnuksesi kenttään, ja voila! Sinulle tulee nimi.
Muista, että haluamasi verkkotunnus ei ehkä ole käytettävissä. Yritä sekoittaa sanoja, käyttää sanastoa tai lisätä verbi, jos niin käy.
Kun olet valinnut verkkotunnuksesi, tarvitset seuraavaksi verkkosivuston rakennusalustan.
Vaihe 3: Valitse hyvä verkkosivustojen rakennusalusta tai sisällönhallintajärjestelmä
Nopea Google-haku verkkosivustojen rakentajista ja sisällönhallintajärjestelmistä jättää sinut valtaviin vaihtoehtoihin.
CMS tulee sanoista Content Management System. Sen avulla voit muokata verkkosivustoasi itse verkkotunnuksessa, mikä auttaa sinua säästämään tonnia aikaa ja tekemään kaikesta yksinkertaisempaa. Asettelujen, asetusten, sisällön mukauttaminen, uusien sivujen ja viestien luominen ja niin edelleen on helpompaa käyttöön valmiiden verkkosivustopohjien ansiosta.
Tässä on muutama harkittava vaihtoehto:
- WordPress. WordPress on ykkönen sisällönhallintajärjestelmissä. Se on suosittu, käyttäjäystävällinen ja erittäin helppokäyttöinen. Lisäksi alustalla on yli 58 000 laajennusta, joiden avulla voit tehdä sivustollasi melkein mitä tahansa.
Muista, että WordPress.com ja WordPress.org eivät ole sama asia. Edellinen on kolmannen osapuolen sivusto, jonka avulla voit luoda ilmaisia blogeja, kun taas jälkimmäisen avulla voit ladata WordPress-ohjelmiston asennettavaksi verkkosivustolle.
- Wix. Wix on toinen verkkosivustojen rakentaja, joka tekee asioista erittäin helppoa. Jos tarvitset vain muutaman sivun sisältävän sivuston, kuten ravintoloita, paikallisia yrityksiä, freelancereita tai portfoliosivustoja, tämä voi olla loistava vaihtoehto. Niiden luotettavuus (99,98 %:n käyttöaika) ja suojausominaisuudet (kuten 24/7 hallittu valvonta ja optimointi) antavat myös mielenrauhan.
Jos kuitenkin haluat rakentaa suuren sivuston, Wixistä saattaa puuttua edistyneitä ominaisuuksia, joita tarvitaan suurille liikennemäärille.
- Drupal. Drupal on edistynein verkkosivustojen rakentamisratkaisu, minkä vuoksi sen oppimiskäyrä on jyrkempi. Vaikka kun ottaa huomioon sen tarjoaman mukauttamisen tason, kova työ näyttää sen arvoiselta.
Vaikka en suosittele Drupalia aloittelijoille, tämä on paras vaihtoehto, jos ennakkomukauttaminen on etusijalla luettelossasi. Voit aina palkata asiantuntijan oppimaan lavan köydet.
Sinulla on nyt verkkosivusto käynnissä. Ainoa mitä tehdä on, on saada se näyttämään upealta.
Vaihe 4: Suunnittele verkkosivustosi niin, että se näyttää upealta
Jokaiselle verkkosivuston rakentajalle sinun on asennettava teema. Teemat voivat olla ilmaisia ja maksullisia, mutta jälkimmäinen on ammattimaisempaa ja antaa sinulle enemmän joustavuutta verkkosivustosi mukauttamiseen. Ne eivät myöskään ole liian kalliita, ja niitä voi ostaa alle 100 dollarilla.
WordPressillä ja Wixillä on hienoja ilmaisia teemoja, mutta jos haluat kokeilla premium-valikoimaa, voit kokeilla StudioPressiä.
Teemat on rakennettu perussisällönhallintajärjestelmään, mutta ne ovat muokattavissa antamaan verkkosivustollesi yksilöllinen ulkoasu ja mahdollistamaan sen toiminnan eri tavalla. Eikö taiteilijan verkkosivuston pitäisi loppujen lopuksi näyttää erilaiselta kuin SaaS tai ravintola?
Visuaalinen esitys on uskomattoman tärkeää, koska vierailijasi arvioivat verkkosivustosi sekunnin murto-osassa sen ulkoasun perusteella. Jos sivustosi näyttää vanhentuneelta, epäluotettavalta tai ei vastaa heidän odotuksiaan, vierailijasi katoavat sekunneissa.
Onneksi hyvän teeman valitseminen on helppoa.
Suosittelen lukemaan teemoja koskevat arvostelut ennen valintaa, äläkä koskaan aseta visuaalista vetovoimaa toiminnallisuuden edelle.
Kyllä, haluat verkkosivustosi näyttävän hyvältä kaikilla noilla hienoilla fonteilla ja väreillä, mutta sen ei pitäisi tapahtua toiminnallisuuden kustannuksella.
Lisäksi voit aina vaihtaa teemaa myöhemmin. Älä vain muuta sitä usein, koska se vahingoittaa hakukoneoptimointia ja brändäystä.
Vaihe 5: Suojaa verkkosivustoasi käyttämällä lapsiteemaa
Paras tapa suojata verkkosivustoasi on käyttää lapsiteemaa. Lapiteema on tyylisivu, joka on tallennettu erillään muista teemasi tiedostoista verkkopalvelimelle. Se ei vain tee sivustostasi vaikeaa rikkoa, mutta se jopa suojaa sinua muutoksilta aina, kun päivität teeman.
Muista, että eri verkkosivustojen rakentajilla on eri nimet lapsiteeman luomiseen.
Rakennat ”lapsiteeman” WordPressissä, mutta luot ”alateeman” Drupalissa. Jotkin sivustot eivät myöskään salli lapsiteeman luomista, mutta voit aina tehdä kopioteeman varmuuskopioksi, kuten Joomlassa.
Vaihe 6: Määritä verkkosivustosi ja lisää asiaankuuluvaa sisältöä
Tässä vaiheessa olet tehnyt suurimman osan teknisestä osasta ja voit nyt vihdoin keskittyä kiinnostavampiin asioihin.
Aloita määrittämällä navigointi, jotta vierailijoille on helpompi tietää, mistä verkkosivustosi on kyse, ja tarjota heille helppo pääsy verkkosivustosi eri osiin. Valitse muutama väri edustamaan sivustoasi menemättä yli laidan.
Valitsin esimerkiksi oranssin ja valkoisen.
Järjestä, erottele ja korosta verkkosivustosi tärkeät osat tehdäksesi siitä huomiota herättävä ja selkeä. Voit myös asentaa laajennuksia, jotka auttavat verkkosivustoasi toimimaan sujuvasti.
Tässä on nopea tarkistuslista asioista, joita tarvitset yrityksesi markkinoinnin aloittamiseen, varsinkin jos haluat ansaita rahaa verkkosivustolla:
- Hanki logo. Tämä edustaa brändiäsi, joten ole tässä erittäin varovainen.
- Kirjoita verkkosivustosi kopio, mukaan lukien kotisivu, Tietoja minusta -sivu ja muut perussivut.
- Asenna Google Analytics -koodi verkkosivustollesi seurataksesi kävijöitä.
- Aloita markkinointistrategiasi suunnittelu selvittääksesi, mitä vierailijasi pitävät ja eivät pidä.
Mitä tulee viimeiseen osoittimeen, sinun on ymmärrettävä verkkomarkkinointi, sisältömarkkinointi ja usein laiminlyöty linkkien rakentaminen saadaksesi näkyvyyttä, luodaksesi liidejä ja saavuttaaksesi liiketoimintatavoitteesi verkkosivustollasi.
Johtopäätös
Verkkosivuston tekemiseen liittyy melkoisesti vaikeuksia, mutta mitä enemmän kokemusta saat, sitä paremmaksi tulet ja sitä helpommaksi se tulee.
Vaikka olemme käsitelleet kaikki ensimmäisen verkkosivustosi rakentamiseen tarvittavat yksityiskohdat, voit kääntyä Googlen tai YouTuben puoleen ratkaistaksesi ongelmasi, jos huomaat jäävasi jumiin.
Luota minuun, Internetissä on opetusohjelmia melkein kaikesta.
Web-isännän ja sisällönhallintajärjestelmän valitseminen, verkkosivustosi suunnittelu ja markkinointi ovat vain jäävuoren huippu. Et voi odottaa menestystä yhdessä yössä, mutta kun oli vain vähän kärsivällisyyttä, näet todellista edistystä.