Twitter tuomitsi Yhdysvalloissa 150 miljoonan dollarin sakot käyttäjien tietojen myymisestä

Twitterissä Yhdysvalloissa on maksettava 150 miljoonan dollarin (119 miljoonan punnan) sakko sen jälkeen, kun lainvalvontaviranomaiset syyttivät sitä käyttäjien tietojen laittomasta käytöstä kohdistettujen mainosten myymiseen.

Federal Trade Commission (FTC) ja oikeusministeriö sanovat, että Twitter rikkoi sopimusta, jonka se oli tehnyt sääntelyviranomaisten kanssa, oikeusasiakirjat osoittivat.

Twitter oli vannonut, ettei hän anna mainostajille henkilökohtaisia tietoja, kuten puhelinnumeroita ja sähköpostiosoitteita.

Liittovaltion tutkijat sanovat, että sosiaalisen median yritys rikkoi näitä sääntöjä.

Twitter sai 400 000 punnan sakon joulukuussa 2020 Euroopan GDPR-tietosuojasääntöjen rikkomisesta.

FTC on Yhdysvaltain hallituksen riippumaton virasto, jonka tehtävänä on valvoa kilpailulainsäädäntöä ja edistää kuluttajansuojaa.

Se syyttää Twitteriä FTC:n vuoden 2011 määräyksen rikkomisesta, joka nimenomaisesti kielsi yritystä esittämästä vääriä tietoja tietosuoja- ja turvallisuuskäytännöistään.

Twitter

Katso alkuperäinen twiitti Twitterissä

Twitter saa suurimman osan tuloistaan mainonnasta alustallaan, jonka avulla käyttäjät kuluttajista julkkiksiin ja yrityksiin voivat lähettää 280-merkkisiä viestejä tai twiittejä.

Oikeusministeriön FTC:n puolesta tekemän valituksen mukaan Twitter alkoi vuonna 2013 pyytää käyttäjiä antamaan joko puhelinnumeroa tai sähköpostiosoitetta tilin turvallisuuden parantamiseksi.

”Kuten valituksessa huomautetaan, Twitter hankki käyttäjiltä tietoja turvallisuuden vuoksi, mutta päätyi sitten käyttämään tietoja myös kohdistaakseen käyttäjiä mainoksilla”, sanoi Lina Khan, joka johtaa FTC:tä.

”Tämä käytäntö vaikutti yli 140 miljoonaan Twitterin käyttäjään ja lisäsi samalla Twitterin ensisijaista tulonlähdettä.”

Todennusrikkomus

Tietoturvayrityksen Secure Teamin toimitusjohtaja Ian Reynolds kertoi BBC:lle: ”Twitter loukkaa jälleen kerran käyttäjiensä luottamusta alustaansa käyttämällä heidän yksityisiä tietojaan omaksi edukseen ja lisäämällä omia tulojaan.”

Hän lisäsi: ”Twitter johti asiakkaansa väärään turvallisuuden tunteeseen hankkimalla heidän tietojaan väittämällä, että ne oli tarkoitettu turvallisuustarkoituksiin ja heidän tilinsä suojaamiseen, mutta lopulta päätyi käyttämään tietoja kohdistaakseen käyttäjilleen mainoksia.

”Tämä todellisuus osoittaa, kuinka valta yrityksillä on edelleen tietoihisi ja että on vielä pitkä matka kuljettavana ennen kuin käyttäjät voivat tuntea olonsa mukavaksi tietäen, että he hallitsevat täysin omaa digitaalista jalanjälkeään.”

Tilin todentamiseksi Twitter vaatii ihmisiä antamaan puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen.

Nämä tiedot auttavat myös ihmisiä nollaamaan salasanansa ja avaamaan tilinsä tarvittaessa sekä mahdollistamaan kaksivaiheisen todennuksen.

Kaksivaiheinen todennus tarjoaa ylimääräisen suojauskerroksen lähettämällä koodin joko puhelinnumeroon tai sähköpostiosoitteeseen, joka auttaa käyttäjiä kirjautumaan Twitteriin käyttäjänimen ja salasanan kanssa.

Mutta FTC:n mukaan ainakin syyskuuhun 2019 asti Twitter käytti näitä tietoja myös mainosliiketoimintansa tehostamiseen.

Sitä syytetään siitä, että se on antanut mainostajille pääsyn käyttäjien tietoturvatietoihin.

Sakon lisäksi Twitterin tulee myös:

lopettaa laittomasti keräämiensä puhelinnumeroiden ja sähköpostiosoitteiden käytön
ilmoittaa käyttäjille tietoturvatietojen väärinkäytöstä
kerro käyttäjille FTC:n lainvalvontatoimista
selittää, kuinka personoidut mainokset poistetaan käytöstä ja kuinka monivaiheiset todennusasetukset tarkistetaan
tarjoavat monivaiheisia todennusvaihtoehtoja, jotka eivät vaadi puhelinnumeroa
ottaa käyttöön parannetun tietosuoja- ja turvallisuusohjelman, joka sisältää tapausten raportoinnin FTC:lle 30 päivän kuluessa
”Oikeusministeriö on sitoutunut suojelemaan kuluttajien arkaluonteisten tietojen yksityisyyttä”, sanoi Yhdysvaltain apulaisoikeusministeri Vanita Gupta.

”150 miljoonan dollarin sakko kuvastaa Twitteriä vastaan ​​esitettyjen syytösten vakavuutta, ja ehdotetun sovintoratkaisun seurauksena määrättävät merkittävät uudet noudattamistoimenpiteet auttavat estämään uusia harhaanjohtavia taktiikoita, jotka uhkaavat käyttäjien yksityisyyttä.”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.